Oncologie Fysiotherapie

Na de behandelingen voor kanker uw leven weer oppakken is soms makkelijker gezegd dan gedaan. In uw dagelijkse leven, uw werk en bij het uitoefenen van hobbies en sport ondervindt u belemmeringen. U bent bijvoorbeeld vaak nog lang moe en lusteloos. Of u wilt uw werk hervatten, maar ziet hier ook tegenop. Dit heeft gevolgen voor het fysieke, psychische en sociale welbevinden. U moet op eigen wijze leren omgaan met de nieuwe situatie. De oncologiefysiotherapeut kan hierbij een ondersteunende rol vervullen of als coach in dit proces functioneren. Zij kan worden ingezet in alle fasen van de ziekte

De fysiotherapeut vormt een zo volledig mogelijk beeld van uw wensen en uw klachten, door u vragen te stellen en u te onderzoeken. De bevindingen kunnen het gevolg zijn van de aandoening zelf of van de medische behandeling. Denk hierbij onder andere aan spanningsklachten, pijn, huidveranderingen, contracturen, verminderde bewegelijkheid, verstoorde lichaamsbeleving, verminderde spierkracht, conditieverlies, spanning, ademhalingsproblemen en vermoeidheid.

Op basis hiervan stelt de fysiotherapeut, samen met u, een op maat gesneden plan van aanpak op. Mogelijk worden hierbij ook ander hulpverleners ingeschakeld. U bent bijvoorbeeld door de behandeling sterk vermagerd of juist door medicijnen aangekomen. Dan kan een diëtist u goede tips geven. De oedeemfysiotherapeut kan u begeleiden als u door de behandeling last van vochtophoping hebt. Bij de verwerking van het behandelproces kan hulp van een psycholoog erg zinvol zijn. bejijk hier de folder Oncologie fysiotherapie

Oefentherapie is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Hiermee worden coördinatie, beweeglijkheid, spierkracht en uithoudingsvermogen vergroot. U doet tijdens een behandeling oefeningen in de praktijk en u oefent thuis. Mogelijk traint u ook in onze trainingszaal met een trainingsschema op maat. U zult zich fitter gaan voelen. De aanpak hangt af van uw situatie en mogelijkheden. De fysiotherapeut kan u naar werk- en sporthervatting begeleiden in de zogenaamde CARE groep.

Wij zijn aangesloten bij Netwerk Oncologiefysiotherapie Groot Zwolle

Fysioterapeut: Gerdieke Kastenberg