Psychosomatische Fysiotherapie

De psychosomatisch werkend fysiotherapeut houdt zich bezig met de behandeling van stress- en spanningsklachten en onbegrepen (pijn)klachten. Dit kunnen lichamelijke klachten zijn zoals: burn-out, vermoeidheid, spier- en gewrichtspijn, hoofdpijn, nek- en rugklachten, hyperventilatie, maag- en buikklachten, verlaagde weerstand en (chronische) onbegrepen pijnklachten. Maar ook psychische klachten als bijvoorbeeld: lusteloosheid, prikkelbaar, onrustig of gejaagd zijn, slecht slapen, somberheid, piekeren of angstklachten.

 De psychosomatisch werkende fysiotherapeut begeleidt u in het herstellen van de verstoorde balans, het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning, tussen belasting en belastbaarheid. U krijgt weer grip op uw klachten en uw situatie.

Allereerst zal er een gesprek en een onderzoek plaatsvinden om u en uw klachten te begrijpen en de oorzaken te herleiden. Op basis van alle gegevens stelt de fysiotherapeut, samen met u, een individueel behandelplan op. Er zullen doelen gesteld worden als: leren ontspannen van hoofd, lichaam en ademhaling, leren grenzen voelen en bewaken, verbeteren van de concentratie, enz.

De behandeling kan bestaan uit diverse methodieken: aandachts- en bewustwordingsoefeningen, ademhalings- en ontspanningsoefeningen, haptonomische oefeningen, massage, oefentherapie en gedragsgerichte oefeningen. De aanpak hangt af van uw situatie, uw wensen en mogelijkheden.

Fysiotherapeuten: Annelies van Zanten en Irma Sicco Smit

 

Verouderd stresssysteem

 Ons stresssysteem is sterk verouderd, het is hetzelfde systeem als dat van een vis of hagedis. Dat klinkt raar, maar als we ergens van schrikken dan zijn onze lichamelijke reacties dus hetzelfde als dat van dieren. De schrik levert een vecht- of vluchtreactie op, we handelen reflexmatig om aan het gevaar te ontkomen of om er tegen te vechten. Het is een oud systeem dat ons in de evolutie heeft geholpen te overleven. Handig als je in je berenvel plots oog in oog staat met een sabeltandtijger……, ook zinvol als je in een steegje een paar ongure types van je af moet schudden die het op je portemonnee of smartphone hebben gemunt.

In de evolutie hebben wij het verstand erbij gekregen, een bewust denkend brein. We doen vaak zinvolle dingen met ons verstand, maar tegelijkertijd kunnen we ons druk maken over zaken die geen echte lichamelijke bedreiging vormen in het hier-en-nu. De dreiging zit in hoe onze huidige maatschappij ons beïnvloedt: we moeten presteren, vechten tegen deadlines, facebook volgen, we moeten afvallen, gelukkig zijn, de hypotheek betalen..... We krijgen teveel prikkels, we creëren teveel stress. Psychiater Witte Hoogendijk heeft er een interessant boek over geschreven: Van Big Bang tot Burn-out (uitgeverij Balans).

 

Wat hebben we dan nodig? Hoe kunnen we ont-stressen?

Vooral door meer rust te creëren in het hoofd. Stap 1 is leren herkennen met welke gedachten of gedrag je het stresssysteem aanzet.

Stap 2 is leren stoppen met het onnodig activeren van je stresssysteem.

Stap 3 is het aanleren van alternatieve denk- en gedragspatronen die ervoor zorgen dat je in balans blijft.

Makkelijk gezegd allemaal..., maar als je elke dag een stapje zet in de goede richting, dan gaat het werken, het is een proces. Lukt het je niet alleen? Zoek dan hulp, leer om te ontspannen, leer om rust te creëren in je hoofd en in je lichaam. Dat kan met hulp van de psychosomatisch fysiotherapeut! Bij Arcus kun je daarvoor terecht bij Irma Sicco Smit en Annelies van Zanten.

Psychosomatische Fysiotherapie