Oedeemfysiotherapie

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht. Er zijn verschillende vormen van oedeem, afhankelijk van de oorzaak. Oedeem kan ontstaan nadat lymfklieren verwijderd zijn, als gevolg van trombose, na operatie van bloedvaten, na een ongeval, na oncologische ingrepen, na andere operaties, na bestralingen of chemokuur of door medicijnen. Oedeem kan ook aangeboren zijn Omdat het oedeem heel langzaam toeneemt zullen in de meeste gevallen de symptomen geleidelijk ontstaan en pijnloos zijn. Pas later ontstaan er lichamelijke klachten als o.a. pijn, een vermoeid en zwaar gevoel, zwelling en beperkingen in het bewegen. Daardoor ontstaan er beperkingen in het dagelijks functioneren.

Daarnaast kan de oedeemfysiotherapeut bandages, tape en therapeutische kousen gebruiken om vochtophoping tegen te gaan. In onze praktijk maken wij gebruik van een lymfapress (een manchet, die opgepompt wordt) om het oedeem sneller te kunnen afvoeren en bestaat de mogelijkheid tot advies over uw steunkous.
Er wordt vaak samengewerkt met andere disciplines, zoals oncologen, dermatologen en chirurgen, zowel in ziekenhuizen als in particuliere praktijken. Vaak zijn zij ook degenen die de patiënt doorverwijzen, al is de oedeemfysiotherapeut, ook rechtstreeks toegankelijk.

De oedeemfysiotherapeut heeft naast de reguliere opleiding voor fysiotherapie ook de opleiding oedeemfysiotherapie gevolgd.

Fysiotherapeuten: Gerdieke Kastenberg, Irma Sicco SmitRia Kolkman en Brigit Greutink

Oedeemfysiotherapie