Manuele Therapie

De manueel therapeut houdt zich bezig met het beter laten functioneren van de gewrichten, en daardoor het verbeteren van je houding en bewegingen. Specifiek de wervelkolom en de gewrichten in armen en benen. Klachten in de wervelkolom of ledematen kunnen ontstaan wanneer gewrichten niet goed functioneren. Vaak is een korte of langere overbelasting van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen gaat dan moeilijk en kan pijnlijk zijn. Ook kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. De manueel therapeut probeert door middel van passief mobiliserende of manipulerende technieken de verstoringen op te heffen.

Veel voorkomende klachten die de manueel therapeut behandelt zijn: hoofd- en nekpijn die gepaard kunnen gaan met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom; nek- en schouderklachten die uitstralen tot in de armen; klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn; artrose van de heup; lage rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen; Bepaalde vormen van duizeligheid die opgewekt worden door het bewegen van de nek. Elleboogklachten en heupklachten.

De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: je voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn.

Oefentherapie is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Hiermee worden coördinatie, beweeglijkheid, spierkracht en uithoudingsvermogen vergroot. U doet tijdens een behandeling oefeningen in de praktijk en u oefent thuis. Mogelijk traint u ook in onze trainingszaal met een individueel programma.

Fysiotherapeuten: Annemarie Diekman, Marleen Kok, Christiaan van Beek, Brightly Steevensz, Sebastiaan Tieman en Martin Oortwijn

Manuele Therapie